HALT! MILITÄR SKYDDSVAKT!

Dessa ord har hoppat ur min mun ganska många gånger den gågna veckan. Utbildningen inför högvakten på Drottningholms slott är i full gång. Jag har med andra ord lagt en riktigt soft vecka vid mina fötter men redan börjat åma mig inför nästa. Vet inte riktigt vad som kommer att hända, men för att citera min löjtnant så har jag all anledning att vara orolig:
"På frågan om vad ni ska göra nästa vecka så kan jag bara säga att det kommer att göra ont." Sen log han lite pillimariskt och såg allmänt kufisk ut.

 Men vad har jag gjort den här veckan då?   Jo vi har gått igenom hur vi ska agera vid olika situationer som skyddsvakt, tex. om någon springer mot mig och skriker att han ska döda mig. Vad ska jag göra då? Vi fick öva mot en storbildsskärm där det spelades upp olika cenarion och jag och min goa stridsparskamrat Nils Mattjus är ett av de bästa stridsparen när det gäller syddsvaktstjänsten.


Jag slänger redan här in en bild som är tagen bara minuterna innan den helvetiska marchen började förra veckan. Om du undrar var jag är så står jag till höger om han som sitter ner i mitten

image61


Hela plutonen klarade utan konstigheter det praktiska skyddsvaktsprovet. Kunna ladda AK5:an och skjuta ett dödligt skott från 20 m på 3 sekunder. Vi ägnade sen en massa tid till att öva olika situationer på varandra då vi turades om att vara statister, då använder vi oss en lösskjutningsanordning ifall du blev orolig, och det var riktigt roligt.
Jag lyckades med ett riktigt bra jävulskap också. Under lunchen som vi utspisade i skogen så gömde jag en ganska stor sten i en killes ryggsäck och han upptäckte det inte förän han packade upp den på kvällen, där emellan gick han och åmade sig hela tiden för att hans ryggsäck var så tung och hamnade ganska långt efter när vi marcherade hemmåt.:) Hysteriskt kul.

Jag har annars funderat på vad eld är  och kommit fram till att det är värme som syns.


I Fredags så åkte vi och badade. Simmade 200 m och övade livräddning. Jag var sämre än vad jag vill minnas på att livrädda men jag kan ju inte vara bäst på allt. Det hela gick ganska fort så vi fick fri badtid i nästan en timme och det var inte helt fel. Lite äventyrs- och bastubad innan det bar av tillbaka till regementet där vi i stort sett inte gjorde något mer på hela dan.

Har tänkt att inom en snar framtid lägga upp bilder på samtliga plutonsmedlemmar så att ni får se vad det är för ena som jag umgås med 24 timmar om dygnet.

Kommentarer
Postat av: lill-mams still "down under"

hej goooing! later som om aventyren fortsatter kanta din vag! ser fram emot mer lasning och kort pa dina syjuntetanter! pousspouss

2007-03-27 @ 18:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback