Morgonstund med frågesport

I förra veckan mottog min mor hemma i Borlänge ett samtal från
TV som sökte mig. De sa att jag kommit med i ett program och mor
kopplade till skolan direkt och tänkte bara  jaha, det var väl bra.  Så
på Torsdagmorgon så ringde det i mobilen när jag cyklade längs
Fyrisån på väg till skolan och mannen i luren presenterade sig och sa
att jag kommit med i SVT:s uttagning till "Vem vet mest?". Allt jag
behövde göra var att svara rätt på tio av tjugo frågor och jag tänkte
Synd att han inte ringde 20 min tidigare då jag satt vid datorn.
Hur som helst så var första frågan vilken frukt som ingår i guacamole
och därefter i vilken film från 2007 blir nån tjej kär i vampyren
Edward.  Han sa inte om jag svarade rätt eller fel men jag tror jag
satte dom två första i alla fall. Därefter följde ett gäng blandade frågor
och jag tyckte att jag kunde ungefär var annan. Efter ett tag så sa han:
"Nu är det såhär att du har nio rätt och det är två frågor kvar." Det här
ska jag klara tänkte jag och eftersom det bara kommit en sportfråga
dittills så borde det väl komma en till nu. 19:e frågan: Vid vilken sjö
hittades Dr. Livingstone? Det här kan jag  tänkte jag och funderade och
funderade tills jag tillslut fick fram Victoriasjön innanför pannbenet
vilket också blev mitt svar. "Tyvärr, Tanganyikasjön hade varit rätt svar.
Sista frågan. Nu gäller det!"  Ja nu gäller det tänkte jag men efter att ha
hört de tre första orden i den sista frågan visste jag hur det skulle sluta.
"Vilken österrikisk konstnär..." sen kommer jag inte ihåg nått mer. Han
nämnde några tavlor som jag inte kände igen och så chansade jag på
van Gogh vilket inte ens var i närheten.
Så kan det vara. Han tyckte i alla fall att jag skulle söka igen efter
årsskiftet och det tänker jag göra, men att jag inte kunde
Tanganyikasjön och vem Kristian Luuk är tillsammans med kommer jag
nog ha i bakhuvudet ett tag. Så jag får se det positivt för dom svaren lär
jag då aldrig glömma.

Kommentarer
Postat av: Pär

Synd att du var så nära. Men mig har de inte ringt ännu!

Postat av: Marie

oj, vad spännande!

Kram på dig och cykla försiktigt i halkan!

2009-10-15 @ 19:14:41
URL: http://mynameismarie
Postat av: albin

haha vafan sönnert, vi som satt och nötte det programmet i B9.

då får se till att komma med nästa uttagning.

2009-10-16 @ 14:48:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback