Senil vid 20?

 Igår fick jag min första känsla av att jag håller på att tappa minnet!
Det var under ett sällskapsspel där man ska placera olika
händelser i vilken ordning de inträffade och mitt lag fick:   Cassius
Clay, senare Muhammad Ali, blir världsmästare i tungviktsboxning
för första gången.
  Jag blev jätte glad över att få ett påstående som
jag kunde det exakta årtalet på och svarade direkt 1956   och
började räkna hur mycket poäng vi skrapat ihop. Gissa om jag blev
snopen när det stog 1964 på kortet. Jag blev helt stum och skyllde
snabbt ifrån mig på att det var då han tog OS-guld  och spelet gick
vidare. Men jag hade svårt att släppa det och det första jag gjorde
när jag kom hem var att kolla upp hur det egentligen låg till och det
visade sig att jag hade dubbelt fel!  Han tog OS-guld 1960 och jag
satte mig ner och funderade.
Vad fick jag 1956 ifrån?  Jag kan väl inte ha blandat ihop Alis
triumf med Elvis genombrottsår?
Jag blev nu osäker på saker som jag tidigare kunnar rabbla
snabbare och lättare än alfabetet.  När dog Buddy Holly? Vilken var
Elvis tredje film? När avled James Dean efter en bilolycka med sin
Porsche Spider?

Jag hoppas att jag aldrig kommer behöva känna så igen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback