Gentlekvinna?

 Jag kom och tänka på här om dagen vad den kvinnliga motsvarigheten
till killarnas gentleman är.  Ladies and gentlemen  översätts ju  damer
och herrar
  men finns det någon feminim form av ordet gentleman?
Gentlekvinna känns ju inte riktigt rätt.    Folk jag frågat, både killar och
flickor, säger att det inte finns något sånt ord och några hävdar också
bestämt att det inte finns något behov av ett sånt ord,  men där håller jag
inte riktigt med.

Någon som vet hur det ligger till?

Kommentarer
Postat av: gadde

motsvarigheten till vlken gentleman" är "vilken redig kvinna" redig uttalas dock rreedde

Postat av: Lovisa

De räcker väl med att de finns gentleman..

2008-09-22 @ 19:47:09
Postat av: Anneli

"En kvinnlig gentleman" kan man väl säga?

Haha jag har egentligen ingen aning. Men jag tycker att det låter som en någorlunda bra balans mellan vettigt och galet.

2008-09-25 @ 21:47:12
URL: http://annelili.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback