Jerringpriset eller Vem-ska-vi-rösta-på-den-här-gångenpriset

 Nej   jag tycker att det mesta gick fel när det gäller Jerringpriset i år. Jag kanske är trångsint men Jerringpriset är ju folkets pris. Så är det bara.  Folket röstar på den som dom tycker om i första hand och på vad dom har presterat i andra hand.  Magdalena Forsberg fick Jerringpriset fyra gånger mellan -97 och -01. Hennes främsta merit i ett OS är två brons. Hon har imponerande 42 segrar i världscupen och sex VM-guld,  men det är OS medaljerna som är av betydelse i de allra flesta sporter.
Hon har alltså fått folkets pris fyra gånger trots att hon "bara" tagit två OS brons.
Ara Abrahamian har två VM-guld och ett OS silver och förra året belönades hans prestation med ett OS-brons, som dock vägrade att ta emot, och han blev inte ens nominerad till Jerringpriset!!!
Jurryns motivering var att man ville bara nominera de som presterat bra och inte bara skulle få sympatiröster, men det Ara presterade i sommras var i alla fall i mina ögon större än vad många andra Jerringpris vinnare gjort tidigare.
Charlotte Kalla som bekant fick Jerringpriset i år har vunnit Tour de Ski och inget annat. Hon vann Tour de Ski på ett makalöst sätt och hon har visserligen inte haft möjligheten att ta några OS medaljer än men även om Susanna Kallur som var guldfavorit vid OS i somras misslyckades då så har hon i alla fall slagit världsrekord på 60 m häck den gågna säsongen och det är i mina ögon en betydligt större prestation än Kallas Tour de Ski seger. Kallas seger kan på många sätt jämföras med att vinna ett spurtpris i Vasaloppet och sen inte räcka hela vägen till Mora.
Zlatan.  Ständigt denne Zlatan gjorde en bättre säsong den här säsongen än den då han fick Jerringpriset tycker jag och han hamnade på en sjunde plats. Det är för mig ett bevis på att många som röstar tänker:  "Men han/hon har ju vunnit förut så vi röstar på någon annan istället."
Susanna vann Jerringpriset 2006 i kamp med Tre Kronor som tog OS guld och enligt mig så var deras prestation snäppet värre än Susannas men jag höll ändå på henne. Det är inte prestationen som avgör utan vilken ställning folket har till idrottaren.

Det jag vill ha sagt är att det var helt fel av jurryn att inte nominera Ara till årets Jerringpris och att svenska folket, även jag, borde rösta på den de tycker har gjort bäst ifrån sig under året oavsett hur många utmärkelser de fått tidigare och jag tror att idrottarna skulle uppskatta priset, om möjligt, ännu mer om de verkligen förtjänade priset. Jerringpriset är fortfarande folkets pris och Kalla är naturligtvis den enda rättmätig vinnaren i år eftersom hon fick flest röster men ur prestationssynvinkel så kan jag komma på flera stycken som jag själv hellre hade sett som segrare. Bland annat Ara och Susanna.

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Det är därför man inte tittar på programmet...

2009-01-20 @ 18:49:09
Postat av: Pär

Jag tycker att Kalla var rätt vinnare. Kanske mest för att jag tippade henne som vinnare, men hon känns också som den som bäst går "igenom teverutan" precis som Magdalena Forsberg gjorde.

Men jag håller med dig om Ara. Han borde ha fått nåt slags erkännande för det han gjorde i OS.

Postat av: Anneli

haha, trevlig lite text det här ju! Jag tittade inte på galan, jag har svårt att ta ställning till Ara. Jag förstår hans reaktion i OS efter allt som hände men jag kan också förstå beslutet att ta ifrån honom medaljen. Någon behöver säga ifrån men det finns bättre sätt att göra det på än att smutskasta en hel ceremoni och förstöra för de andra medaljörerna. Jag tippar på, precis som många andra antagligen också gör, att detta är anledningen till att han inte var nominerad. Om han inte gjort det där vid medaljceremonin så hade han antagligen varit med bland de 10 nominerade eftersom han var en av få svenskar som tog medalj i OS 2008.



Hoppas allt är bra vid liften i övrigt. Kram

2009-01-28 @ 00:50:28
URL: http://annelili.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback